Chuan Zvonar, kdo se skrývá za touto přezdívkou?

20.10.2004· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Počet komentářů: 5

Na našem serveru se objeví během několika dní velmi pěkná řádka high-poly modelů, které mají jednu věc společnou. Tedy věc, to asi není to správné označení, spíš někoho, tedy osobu, autora. Jaroslava Cihelku, „high-poly“ modelera, pracujiciho pro Mindwarestudios (www.mindware.com) v Praze, který ke své práci využívá CINEMU 4D R8.x. Abychom Vám, ostatním uživatelům autora trochu představili, tak jsme uspořádali malý rozhovor. Ten se odehrál ve čtvrtek 14. října 2004.

O herním průmyslu se běžně tvrdí, že je doménu hlavně 3D Studia Max. Proč si tedy ty, jako bývalý uživatel Maxe, přešel právě na CINEMU 4D?

No ono šlo v podstatě o to, že jsem přešel asi před rokem a půl na „živnosťák“ a potřeboval jsem pro svou práci nějaký software. Někde jsem v té době potkal časopis Pixel, ve kterém bylo demo osmičky a tak jsem si říkal, že to není tak nezajímavé a docela mne to lákalo. On to byl podle mého docela boom, osmička, velký skok dopředu, tak jsem si říkal proč ne. No a taky je to docela někde jinde cenově, oproti třeba 3d studiu max.

Tedy výhoda modularity, předpokládám tedy, že jsi koupil jen jádro, čistou C4D bez modulů.

Jo, ony ty moduly nejsou pro modelování podrobných statických modelů z mého hlediska potřebné.

Co na to Tví kolegové v práci. Asi jsou běžně „odkojení“ Maxem, máte tam Lightwave, Jaká byla jejich reakce na to, že používáš C4D?

U nás se oficiálně pracuje v Lightwave, ale třeba pro výrobu normálových map jsou potřebné high-poly modely a ty dělám v C4D. Jsou tedy ze CINEMY, ostatně učit se znova modelovat high-poly modely v Lightwave se mi moc nechce.

Je to tedy tak, že si v oblasti modelování spokojenější se CINEMOU?

Jistě, se CINEMOU.

A v porovnání s Maxem?

V tom je pro mě docela těžké odpovědět, v Maxu jsem skoro rok nedělal, protože teď jsem vlastně pořád pracuji jen s C4D, ale připadá mi, že pokud chce někdo dělat technické věci, pak v tom Max asi trochu vede, ne že by to v C4D nebylo možné, ale Max má docela široké možnosti v modelování pomocí křivek. Je ale pravdou, že mně se teď už lépe pracuje v C4D. Ono jde i o to, že předtím, než jsem začal dělat 3D, tak jsem dělal v CADu, přesněji v AutoCADu 2000 a tak se mi zdálo, že tomu CADu je Max prostě díky těm křivkám bližší.

Ostatně mají stejné kořeny, Autodesk.

Samozřejmě.

A co se týče poly-modelování?

No v podstatě jde jen o ty návyky, protože Max má funkce docela dost podobné. A člověku se teď nechce znova hledat příslušné nástroje v programu, který už nemá tak zažitý.

Našel si tedy nějaký podstatný rozdíl v modelování a práci s C4D a Maxem? Tedy bavíme se o tom, že mezi software v jejich možnostech vlastně velké rozdíly nejsou, ale přesto, narazil si na něco?

No pro mě to byl hlavně problém ze začátku. V Maxu vlastně jen klepu na objekty a nad nimi mám modifikátory vybraného objektu. V C4D si objekt vyberu a jeho „modifikátory“ jsou nad ním, pod ním atd. (Symetrie, HyperNURBS, deformátory apod.). Tedy ta struktura. V Maxu jsou všechny modifikátory objektu nad sebou, v C4D jsou ty generátory a deformátory hierarchicky zařazené. To je asi jediná věc, v čem mi to přišlo jiné. Jinak význam těchto funkcí, tedy modifikátorů v Maxu a generátorů v C4D, je velmi obdobný. Takový rozdíl to nebyl.

Abych byl ale upřímný, tak jsem ze začátku byl docela zděšený. Protože jsem koupil CINEMU a pak jsem zjistil, že je právě v těchto věcech poměrně odlišná a nebyl jsem s to v ní něco udělat. Prostě jsem koupil program, který se nedokázal ovládat. Začínal jsem si myslet, že jsem své těžce vydělané peníze vyloženě vyhodil oknem. Bylo to z počátku opravdu docela složité.

Najednou se to ale zlomilo, začalo se mi lépe pracovat v CINEMĚ. Přišlo to samo.

Vždy si dělal na platformě IBM PC?

Jo, vždycky…

Využíváš také ostatní možnosti programu, jako například generátory částic a podobně? Opět se mi jedná o možné srovnání…

Moc ne, v Maxu jsem je kdysi využíval, protože se jednalo o 2D hru a byly tam potřeba ohně a tak jsme to dělali pomocí částic i kvůli ortho kameře. V současné době ale takové věci nedělám a tak jsem to moc zatím nepotřeboval.

Našel si v CINEMĚ 4D nějaké omezení které ti vadí? Tedy jedná se mi o to, zda si v programu našel nějakou hranici, kterou by si nebyl sto překročit protože to program neumožňuje?

Já bych neřekl, že bych kdy našel v CINEMĚ něco, co by mne omezovalo.Mně se hodně líbí ta modularita, teď se mi velmi líbí Clothilda, která mi v CINEMĚ trochu chyběla a ostatně s podobnými věcmi, jako oděvy, jsem měl již dříve v Maxu velké problémy. V CINEMĚ nemám pocit, že mi něco chybí.

A co tedy Clothildu, zkoušel si jí?

Jo, trochu, jen jsem si zkusil v demu něco spočítat, ale teď se na to chystám, protože opravdu mne to velmi láká, je to hodně zajímavá oblast.

Maxon tedy tvrdí, že Clothilda není nikterak matematicky přesná, ale stejně mi přijde velmi efektní…

No já nevím, myslím že to je vážně velmi dobrá, ale hlavně je to fantasticky rychlá a otázka je, zda člověk vůbec potřebuje, aby byl efekt případně tak moc extra přesný. Jedná se hlavně o to, aby to dobře vypadalo.

Pokud ještě mohu zmínit, co se týče látek, tak mne kdysi nadchl systém, který mají v Poseru. Ale to jen na charaktery. Musím ale říci, že ten systém se mi opravdu docela líbil. Kdysi jsem zkoušel i jiné simulátory, například Reactor a jiné, ale to bylo hrozné, celý den jsem na tom dělal a přes noc jsem to nechal spočítat. Ráno jsem přišel a většinou jsem si řekl jen „aha, a je to v háji“ a začal jsem znovu. To bylo dost úmorné.

Pokud se ještě vrátíme k Tvé práci, co na to lidi ve firmě? Tedy na to, že si začal pracovat v C4D? Je samozřejmě jasné, že ty modely jsou stejné, ale jaký byl jejich ohlas na Tvůj přechod na program, který není zrovna vnímaný jako aplikace herních studií…  

Ne ani ne, prostě jsem přišel s tím, že budu pracovat i v C4D a ono to nějak všechno vyplynulo… Jednalo se totiž o to, že tam byl předtím člověk, který měl na starosti high-poly modely a ten pracoval v Softimage. Shodou okolností se pak stalo, že jsem začal tyto modely dělat já a pro mne bylo lepší to dělat v CINEMĚ než v Lighwave, protože to je rychlejší. Vlastně to bylo tak, že jsem si vzal do práce CINEMU a ten kolega neměl kdysi moc času a musela se udělat nějaká high-poly baterka, tedy svítidlo. Tak jsem to udělal v CINEMĚ a nakonec to nějak přerostlo, že jsem začal dělat celé charaktery.

Děláš tedy stále tohle?

Teď už to zase dělám trochu míň, musím teď dělat i jiné věci…

Co tedy děláš? Pokud to není tajné. Myslím tím náplň činnosti, nikoliv projekt.

Jsem v pozici grafika a na starosti mám charaktery. O vše co s nimi souvisí, o low-poly, UV mapy a podobně.

Tedy bez kostí?

No to většinou bývá připravené, máme tam dalšího grafika v Lightwave a ten už to má připravené a dodělává to.

Nějaká pracovní řevnivost, co se týče používaných programů, tedy nenastala?

Ne, bylo to naprosto v pohodě, v pracovním procesu žádný problém nebyl a ani v kolektivu kolegů. Všechno vlastně záleží na možnostech exportu a tak v tom není žádný problém…

Vrátíme se úplně na začátek, jak si se dostal ke 3D?

Ke 3D jsem se dostal tak, že jsem byl na vojně a tam se člověk sakra nudí :-). Když jsem se pak tedy občas dostal domů, tak jsem si pustil Maxe abych se alespoň trochu osvěžil. Po ukončení vojny jsem začal dělat právě v CADu, to byla elektro projekce. Musím ale říci, že mne to moc nebavilo. Chtěl jsem dělat něco víc než jen „kreslit dráty“.

Pak jsem přes internet potkal kamaráda, který chtěl dělat freeware hru. On tedy měl za sebou již nějakou zkušenost s jednou takovou hrou. Začali jsme tedy na tom dělat a byli jsme dokonce pozvaní do televize, pořadu GamePage. Tam si nás všiml majitel DXT computers.

Dopadlo to pak tak, že majitel DXT computers nám nabídl spolupráci v tom smyslu, že tu hru zaplatí a my ji fakticky budeme dělat pro jeho společnost. Tato hra byla dokončená v listopadu roku 2003 a od té doby pracuji v Mindware studiu (více na www.legenda.cz).

A to je již klasický komerční projekt?

Ano, ale ona i ta předchozí hra měla nakonec být svým způsobem komerčním projektem, ale problém byl s tím, že nás bylo poslední rok práce velmi málo, já jako grafik a dva programátoři. Dotáhlo se to ale, a i když to asi mohlo být celkově lepší, tak je docela pěkný, pokud se lidi na diskuzích ozvou, že se jim to docela líbí. Je ale také pravda, že se ozvou i ti druzí, to k tomu však jaksi patří. Člověka vždy těší, když se napíše něco pozitivního.

Máš nějaký přehled o tom, jak se bude prodávat Váš současný projekt? Tedy něco o marketingu a podobně?

Vůbec nevím, v projektu je už tolik lidí, že to člověk ze své pozice už nedokáže sledovat. Je to už docela ve velkém. Je to klasická poměrně velká firma.

Můžeš něco říci o projektu jako takovém?

Jedná se o hru z prostředí Ruska, kdy americký novinář jede do Ruska fotit prezidenta Gorbačova a pak dál je to docela zajímavé :-)). Dochází tam k docela zajímavé zápletce s chystaným atentátem na prezidenta a pokusem o převrat.

Celý ten příběh je dost propracovaný a propletený a pravda je, že se tomu vůbec nestačím věnovat. Podrobnější popis nejsem s to teď dát. Ostatně v práci jsou na to hromady lidí, kteří se tomu příběhu věnují a vyvíjejí všechny jeho „cesty“. Díky tomu množství pak mám vlastně jen přehled o dílčích fragmentech (více na http://coldwar.mindwarestudios.com).

A tématicky tedy jde o adventuru?

No spíše se jedná o špionážní akci typu Splinter Cell.

Co by si chtěl v životě dělat? Tedy mimo toho, že by si chtěl zasadit strom, zplodit syna, to už skoro máš, tedy těžko říci zda syna či dceru, a postavit dům…

No grafiku, mně grafika hodně baví a abych řekl pravdu, tak mám raději grafiku, která když se vyrenderuje tak vypadá pěkně než hrubé polygony.

Chtěl by si tedy k filmu?

No to asi ne, ale i když se podívám na Shreka tak to musí být krásná práce, ale jsou to strašná kvanta lidí. Nedokážu si to představit. Když to je ale hotové, tak to je moc pěkný.

Když nad tím tak přemýšlím, tak co by si chtěl udělat? Řekněme, že by si měl tu možnost si zařídit studio, měl by si prostředky, tak je nějaká tvá vnitřní tužba, kterou by si chtěl realizovat?

Nevím, ale asi nejvíc by mne lákala přeci jen jistá forma filmu (teď si trochu odporuji :-)). A jaký? No asi ne sci-fi a asi ani ne fantasy. Spíš komix. Ale je pravdou, že jsem nad tím nějak moc nepřemýšlel. Je strašně málo času a tak když si něco vymyslím, tak to většinou skončí na tom, že je zase neděle a zítra musím do práce a makat….

Je to otázka, věcí by byla spousta, ale čas není. Když je už něco ale hotové, tak se na to podívám tak maximálně třikrát a pak bych to raději zahodil. Vidím svoje chyby …

Vidíš svoje chyby? A dokážeš si odpouštět?

No asi musím, není čas to předělat. Vím že ta chyba tam je, ale raději chci jít dál, než se vracet a opravovat. To by bylo asi nekonečné.

Kdyby si byl beta testerem 3D aplikace. Co by si na aplikacích chtěl, aby se koncepčně změnilo?

Nad tím jsem nikdy nepřemýšlel, jsem vlastně asi „spokojený uživatel“. Občas se sice stane, že si říkám, že tudy cesta nevede, ale to se nestává často.

Není to ale tím, že používáš vždy stejné algoritmy, které tě zaručeně dovedou k cíli?

Je to dost dobře možný. Nejsem ten typ, který by přišel s myšlenkou, že by něco mělo být jinak. S nástroji jsem vlastně spokojený.

Je tedy nějaký nástroj, který ti chybí?

Ne, asi ne a vlastně jsem nad tím ani nepřemýšlel. Občas mám řekněme nějaké drobné výtky, ale že bych si řekl vyloženě že to má být jinak, tak to ne.

A v CINEMĚ je nějaký nástroj který ti vadí?

No trochu se bojím nového nože, ale říkal si že je dobrý a tak nevím. Jsem zvyklý z R8, ale nevím jak to je v té R9. Nemám to vyzkoušené…

Co se týká n-úhelníkových polygonů ve tvém oboru, tak ty asi nevyužiješ, že.

Například Lightwave má n-úhelníkové polygony také a docela se používají. Ostatně všechno se pak stejně převádí na trojúhelníky. Mně osobně n-úhelníky docela vyhovují, hlavně pro přehlednější model. Ale vždy se to musí brát s rozumem, ale třeba v architektuře je to jistě skvělé. U organického modelování to je ale trochu problematické.

A zase změníme téma, domníváš se, že se 3D Studio Max udrží na pozici, kdy je uživateli vnímaná jako hlavní „herní“ aplikace.

Asi ano, dělá v tom velké množství lidí. Max se asi v téhle oblasti udrží, protože některé enginy jsou na tom vyloženě postavené.

A nemáš pocit, že se všechny ty programy jakoby „harmonizují“?

Mně to připadá taky, programy se k sobě silně přibližují a vždy jednotlivé firmy od sebe okoukají co a jak a tak je to ve výsledku docela dost podobné.

Co se týká UV map, tak ty si asi UV mapy děláš „ručně“ přímo v CINEMĚ 4D?

Ano a v podstatě to má Ligthwave to má velmi podobné. Ostatně BodyPaint existuje i pro tento program a i v Lightwave jsou nějaké morfy, které to také rozbalí, namapují, kdy se to pak zase zabalí.

Zkoušel si někdy BodyPaint?

Jo, zkoušel, je dost zajímavé a docela se na to teď těším.

Byla to verze R1, nebo R2?

Dvojka, nějaké demo.

Připracoval si UV, nebo si i texturoval?

Hlavně UV, vytvořit texturu jsem v tom zatím nezkoušel. Ono je totiž skvělé, že člověk má v  BodyPaintu přímou kontrolu nad distribucí UV polygonů a tím i nad vzhledem finálního povrchu, který je na této UV mapě závislý. Je ale pravda, že se člověk naučí ve všem, třeba morfy Lightwave jsou na první pohled hrozné, ale i to jde nakonec rychle. Co by mne zajímalo, jsou nástroje této oblasti v Blenderu.

Kdyby k tobě někdo přišel a zeptal se tě, „jak se mám naučit 3D“?

V každé knížce píší, že se máš hlavně dívat okolo sebe. 3D tvorba není jen o tom umět ten daný program.

Čím by si začal dnes, kdyby si to neuměl?

Samozřejmě jsem začínal tvorbou primitivních objektů. Bez materiálů, bez ničeho. Samozřejmě nevěděl co je UV a podobně. Když jsem dokázal udělat krychli a na ní dřevo, tak to pro mě bylo bezvadný. Dokonce jsem se pokusil radit své ženě, ale to moc nefungovalo. Nedokážu si to dnes představit.

Osobně jsem teď zvyklý na HyperNURBS, mně to vyhovuje, otázka je, zda každý hned pochopí, co se děje. Tedy většinou ví, že to „vyhlazuje“, ale jak to funguje, to často nechápe.

Měl si nějaký teoretický základ třeba v matematice?

No asi ani moc ne, nevím jak to přesně říci, ale prostě vidím dopředu jak to udělat. Asi mám docela technické konstrukční vidění. Když něco chci uříznout, tak to vidím dopředu. Nestává se mi, že bych se nějak vracel. Občas tedy ano, ale není to časté. Nevracím se.

Máš nějaký ustálený pracovní postup?

Nemám vůbec žádný základ. Začínám od fragmentu jaký zrovna chci, od oka, od úst, dokonce jednou z nosu. Nemám daný postup. Nikdy jsem ale nezačínal od ucha. Ucho je strašný…

Zkoušel si někdy modelovat z krychle?

Ano, zkoušel jsem, některé postavy jsou vytvořené právě tímto postupem.

Ty si tedy svou představu neanalyzuješ?

No je to spíš taková citová záležitost. Prostě se na to podívám a tuším jak na to.

Dostáváš v práci nějaké podklady, kresby a podobně?

No v práci to je většinou tak, že dostanu low-poly modely a ty potom upravuji. Tyto modely sice nejsou nějak zvlášť podrobné, ale postava má v nich již nějaký zřetelný výraz, samozřejmě že i kvůli materiálu a tak high-poly vytvářím z těchto modelů.

Něco závěrem?

Závěrem, to je složitý. Já nevím, ale opravdu moc rád mám statické rendery. Musí to pěkně vypadat a je pravdou, že občas třeba ani modely nedělám zezadu. Co mne štve, že se mi občas nechce věci dodělávat a tak vše často skončí tak, že věci nedotahuji.

A světla?

No většinou pracuji s tříbodovým světlem, to je však dáno tím, že nedělám komplexní scény. Ale je pravdou, že si říkám, že bych si chtěl zkusit nějakou animaci postavy, klidně jen na bílém pozadí a se základním světlem. Studie pohybu postav mne jednoduše dost láká. A k tomu samozřejmě také využití Clothildy.

Dobrá, tak asi to ukončíme. Moc ti děkuji za rozhovor a budu se těšit na tvé nové soukromé věci, které uděláš na NFR verzi CINEMY 4D R9, kterou jsme ti poskytli za tu skvělou kolekci modelů. A také ti přeji, a hlavně tvé ženě, ať to s očekávaným potomkem dobře dopadne a nemáte problémy.

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  
generátor NM neznám | 24.10.2004 14:25
Re: generátor NM neznám | 25.10.2004 9:55
Re: generátor NM neznám | 25.10.2004 11:17
Re: Re: generátor NM neznám | 25.10.2004 12:03
Re: generátor NM neznám | 27.10.2004 23:45

Přihlášení uživatele