Milan Elektronek Soukup

20.5.2008· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Počet komentářů: 7

Domnívám se, a věřím že ne sám, že představení Milana Soukupa jsme většině uživatelů docela dlužní. Proč že? Jednoznačně proto, že je jednou z dobrých duší komunity a také proto, že CINEMU 4D používá na docela zajímavé projekty povětšinou spojené s jedním titulem, magazínem VTM (věda a technika mládeži), dnes se trochu podivně jmenujícím VTM Science. Na stránkách tohoto magazínu se totiž jeho tvorba objevuje skutečně často.

Editorial úvodem
Milan pochází z pod Řípu, tedy starého města Roudnice nad Labem. Přesto že se tam dělají výborná vína (od středověku), povětšinou jej vidím z colou, což pokaždé oremcávám se slovy, že to je docela prudký jed vedoucí k odvápnění kostí. No nedá si říci…. Ale já mu to jednou připomenu :-).
Původem je klasickým 2D grafikem, prostě DTPák s vrypy na pažbě po společnosti Leo Burnett, pak na volné noze a dnes opět jako kmenový zaměstnanec, tentokráte CD projektu. Jenže stále si ponechal některé aktivity, které by nás měli stoprocentně zajímat a ty také dnes zmínime…

Takže Ele, asi úplně klasicky, jak jsi se dostal k počítačové grafice? Předpokládám, že začneme Amigou, ale když už Amigou, tak kterou?

Mam-li to vzít opravdu od začátku, tak Amiga byla až na třetím místě. Uplně první počítač, který sem nutil k nějakému grafickému výstupu, bylo středoškolské IQ-151. Obrázek sem si nakreslil na milimetrový papír a podle něj opsal souřadnice pixelů do počítače. To bylo někdy v r. 1989. Rok poté mi kamarád půjčil na prázdniny Didaktik Gama. Kromě pár her měl na kazetě i grafický program. Art Studio se myslím jmenoval. S tím sem se docela vyblbnul.

No a potom už přišla na řadu legendární Amiga 500 s legendárním Deluxe Paintem. Později k ní přibyla druhá pětistovka a když tahle slavná éra končila, měl jsem A1200 s turbokartou, přestavěnou do toweru.  

Myslím že si jsi mi říkal, že jednu Amigu stále ještě máš. Nemáš někdy nutkání to zapojit? Jako ono na to nic není, ale jen tak pro trochu poetiky?

Pro tu poetiku ani ne (slza v oku). Ale jak asi víš, mám alergii na Microsoft office. Takže ještě před 3-4 roky jsem měl Amigu normálně na stole vedle PC a delší texty psal na ní. V Cygnus Editoru. Mimochodem dodnes sem za něj nenašel náhradu. Teď už je chudinka na půdě.

Jak jsi se dostal k C4D? Patříš mezi naše kmenové uživatele takže vlastně ani nevím, zda jsi tu náhodou nebyl dříve (myslím v komunitě) než já….

Dřív než ty rozhodně ne! Moje cesta k C4D byla jedním slovem trnitá. Už někdy v r. 1993 jsem se na Amize srazil s 3D grafikou. Konkrétně se jednalo o program Imagine a opravdu to byla srážka. Viděl jsem nějaké pokusy Lopola (to sem samozřejmě ještě netušil, kdo to je, a on nebyl ještě slavný). No a ty možnosti 3D mě nadchly. Ale s Imaginem sem nehnul. Později jsem zkoušel, stále ještě na Amize, Lightwave. Taky sem viděl Mayu, na tu sem ale měl slabý HW. Ještě později, tak kolem r. 1997 sem viděl 3d studio na PC. Doktorand z vejšky v tom vytvářel neuvěřitelný věci. V roce 2000 jsem znova zkusil Lightwave, tentokrát na Macu a o dva roky později opět 3d studio, pro změnu na PC. A všechny tyhle pokusy byly marné. Nedokázal sem v těch programech do scény ani přidat krychli. Natož s ní otočit. A tak jsem se držel programů, se kterými sem uměl: Brilliance, nástupce Deluxe Paintu na 2D grafiku (doma na Amize), Photoshop (v práci na Macu) a Microstation, klasický CAD (doma na PC).

Na podzim 2003 se stal zázrak. V pixelu vyšla zdarma plná verze Cinemy 4D R6. A co byl ještě větší zázrak, nějakej blázen, jménem Pavel Zoch, k tomu programu přeložil kompletní manuál (přesně vzato, to ne já, ať si neuzurpuji cizí zásluhy, dělal to Jirka Chrustavčuk– poznámka PZDM). Přestože manuály normálně nečtu, těchto cca 700 stránek sem přelouskal, jak povídku od Kulhánka,a teprve potom jsem Cinemu 4D nainstaloval. No a nejen, že jsem zvládnul do scény vložit krychli, ale za tejden už sem vyrenderoval svůj první 3D objekt i s materiálama. Překvapivě to nebyla šachovnice, ale myš. Počítačová. 

Neuvažoval si o jiné aplikaci? Respektive, v čem bylo to rozhodnutí, že jsi šáhl po C4D?

Rozhodující je pro mě uživatelské rozhraní. Zvykl jsem si na produkty Adobe a s čímkoliv jiným se jen velmi těžko sbližuji. No a C4D po mě nechce, abych si zvykal na něco nového. Cinema 4D se dá kompletně nakonfigurovat jak chci já. Takže mám všechny správce na pravé straně a klávesové zkratky, jako ve Photoshopu. A druhá klíčová vlastnost je již zmiňovaný český manuál.

01

Ne vážně. Souhlasím s uživateli např. 3ds Max, že překládat uživatelské rozhraní u 3D programu je šílenství. Tobě se překlad přesto povedl a já ho rád používám. Nicméně kdyby C4D existovala jen v angličtině, používal bych jí stejně. Ale nebýt toho manuálu, nikdy bych se s ní nenaučil. 

Nelitoval jsi? Ostatně, když jsme u téhle otázky, jaké jsou podle Tebe klady/mínusy C4D, řekněme taková malá SWOT analýza…

Pro mě je tím největším kladem C4D Správce objektů. A s ním související hierarchie objektů. To že nemusíš objekty navzájem složitě prolinkovávat a definovat jim vztahy. Prostě jejich vzájemné závislosti vyřešíš tím, že je seřadíš. Hned na druhém místě je již zmiňovaná konfigurovatelnost GUI. Taky se mi hodně líbí správce materiálů. Jednak systém zapínání jednotlivých vlastností materiálů. A jednak to, že všechny materiály se definují stejně. Nejsou tu žádné základní druhy, které je možné editovat, každý jinak. Máš sadu shaderů, a ty můžeš libovolně přiřadit jakékoliv, ze základních vlastnosti (kanálů). Je to sice do jisté míry omezující, ale velmi snadno se s tím člověk naučí zacházet. Další drobnost, že ve správci materiálů nemáš limit 24 pozic :-)

Zápory. Zápory se taky najdou. Ten největší je asi celý modul Advanced Render. Motion Blury jsou v Advanced Renderu tři, ale ani jedním nejde vytvořit realistický efekt roztočené vrtule. DOF je katastrofa. SSS je ještě horší. Další oblastí, která mě vadí, je nová MOCCA. Systém kloubů, coby deformátorů organických modelů, je fajn. Ale nová IK je zvláštní.

Další mínus, za které ale nemohou vývojáři, je malá komunita. Myslím tím celosvětově. Uživatelů Cinemy je mnohem méně, než uživatelů např. 3ds Max. Tím pádem se vývojářům pluginů nevyplatí práce pro C4D. Proto Cinema 4D dodnes nemá simulaci kapalin, ani Rig na pásová vozidla (ad kapaliny bych nesouhlasil, to se stejně řeší externími nástroji jako RealFlow – poznámka PZDM).

Mimo C4D, co ještě používáš?

Tak na prvním místě je to Photoshop, ... Myslíš na 3D grafiku, nebo obecně? V oblasti 3D grafiky si občas vypomůžu Illustratorem, sem tam se něco pokusím dosochat MudBoxem. Na popínavé rostliny používam Ivy generator, asi jako všichni. Pro tvorbu bezešvých textur jsem si nedávno pořídil Seamless Texture Generator a na normálové a specular mapy z fotek sem nainstaloval Crazy Bump. To bude asi všechno.

Jestli se ptáš obecně na všechnu moji práci, přidám InDesign na zlom a Panorama factory na panoramatické fotky.  

A projekty? Mohl by si svými slovy nějak podchytit svou činnost pro VTM?

Tak to je těžká otázka. Většinou je to tak, že v redakci dostanou článek a zjistí, že se k němu nedá sehnat slušná fotografie. Ty důvody jsou různé. Nejčastěji objekt zájmu ještě neexistuje. Někdy naopak už neexistuje. Pak osloví mě, nebo některého z kolegů/konkurentů, aby jim vhodný obrázek vytvořil. Práce pro VTM je hodně volná tvorba. Tedy jistým způsobem. Mám volnou ruku v barevnosti, kompozici, mnohdy i stylu. Někdy se snažím o fotorealitu, jindy je vhodnější cartoon styl. A tohle nechávají na mě. Za to co se přesného tvaru modelu týče, je VTM-ka přísný zákazník.

Ono to zadávání podobných projektů asi není úplně legrace, takže jak to probíhá? Asi je potřeba docela důkladná příprava fakticky na každý obrázek. Předpokládám, že ti tajná data společnosti typu Lockhead asi nepošlou na požádání mailem :-).

el

To máš pravdu. Lockhead rozhodně nákresy neposílá :-) Například zadání vzducholodi bylo velmi stručné. Existuje k ní totiž pouze jedno video na Yotube a jedna fotografie. Takže jsem si to video pustil desetkrát za sebou, až jsem byl přesvědčen, že je mi konstrukce jasná a vymodeloval ji. Vzápětí mě redaktor vyvedl z omylu. Pár věcí sem pochopil fakt špatně a vzducholoď sem musel značně předělat. Těžký na tom je, že dokud to nevymodeluju, nikdo si to nepředstaví. A většinou nemám podle čeho modelovat. Musím tedy co nejčastěji posílat náhledy práce, aby se včas odchytily mouchy.

Jsou ale i výjimky. Například v čísle, které vychází právě teď, jsem dělal naše poválečné opevnění. A od autorů jsem dostal fotografie, kresby, dokonce i výkresovou dokumentaci jednotlivých objektů. Když jsem prohlásil, že mi jeden bunkr připadá prázdný, obratem jsem dostal fotku jeho původního zařízení. Na druhou stranu, autoři málem dostali infarkt, když jsem bunkru, který je osazen tankovou věží, a stavěl se na začátku padesátých let, dal věž z T-55.

Chci říct, že často je vytvoření nějakého obrázku pro VTM docela hutný rychlokurz v dané oblasti.

Který z těch projektů tě asi nejvíce bavil?

Nejzajímavější byly před dvěma lety konvertaplány. Pět létajících podivností na jedné dvoustraně. Konvertaplány jsou něco mezi vrtulníkem a letadlem. Každý z nich byl úplně jiné konstrukce a od jiného výrobce. A od každého byl k dispozici vlastně jenom popis. Takže jsem si mohl vymýšlet.

Díky tomu že děláš tiskovku, jsou to docela velké formy ve smyslu formátu, že….

Jistě. Dvoustrana do VTM je nějakých 5400 x 3600 pixelů.

V rámci těchto velkých formátů, máš nějaká obecná doporučení těm, kteří by potřebovali vytvořit něco podobného?Ono je totiž podle mého docela zřejmé že pracovat s rozlišením pro webovou prezentaci a rozlišením pro tisk jsou dvě různé věci.

Obecná doporučení ani nemám. Je potřeba přemýšlet nad tím, jak velké potřebujete textury. Oblohu potřebujete 8 000 px širokou. Terén taky musí mít 6 000 x 6 000 px. Ale postava, která je ve finále vysoká 100 px, nepotřebuje texturu 2 000 x 2 000 px. Pak je potřeba vyvarovat se post efektů. Bohužel, post efekty v techto velikostech často zatuhnou. No a hlavně se člověk musí obrnit trpělivostí. Rendery takových rozměrů jsou opravdu na dlouho, třebas na celý den.

3

Vím že si v rámci svých projektů spolupracoval i dalšími uživateli CINEMY 4D, mohl by si je připomenout?

Abych na někoho nezapomněl! Párkrát jsem spolupracoval s Tomanem Kubíkem, Emim Poláčkem a někdy otravuju tebe :-)

Co si se od nich naučil?

Spolupráce s Pavlem Zochem je pro mě velký přínos. Naučil mě například světla, objasnil pár věcí ohledně radiozity a pochytil jsem od něj něco ohledně kompozice. A hlavně Pavel je velmi kritický. Když na obrázku právě dělám, a blíží se mi termín odevzdání, tak ho nenávidím. Ale když je obrázek hotov a já se ohlédnu zpět, musím uznat, že právě jeho kritika ten obrázek hodně posunula. Na té elektrárně je to vidět asi nejvíc.

O spolupráci s Tomanem se toho moct říci nedá. Toman je neuvěřitelně rychlej. Takže já ho žádám o spolupráci, když vím, že nestíhám. A podezírám ho, že má model hotový dřív, než dám dohromady zadání. Člověk jenom zírá a ani ho nenapadne se ptát :-)

Mimochodem, jsi majitelem několika docela zajímavých technologií, ale ty jsi, co vím, nějak nestihl použít. Přesto mohl by si se pokusit o drobný přehled co si o nich myslíš?

Máš na mysli DPit? Dpit byl na začátku klon XFrogu. Jeho autor, Samir Kharchi ale od té doby neustále přidává další a další moduly. Takže dnes je DPit spíše soubor mnoha velmi odlišných pluginů.

Stále je tam generátor stromů, který je srovnatelný s XFrogem. V určitých směrech má dokonce více možností. Je ale méně intuitivní.

Pak je tam generátor travin (původní Hair Department). Zase je to hodně dobrá věc, jenom vytvořená tráva je polygonová. Takže je podle mě lepší používat Hair.

V poslední verzi Samir přidal vlastní systém vlasů. Zase, protože mám Hair, tak vlasy v DPitu nepoužívám. Takže ani nevím, jestli jsou lepší, nebo horší.
Jednu drobnost ale vyzkoušenou mám. V rámci vlasů obsahuje DPit vlastnost Dynamics, která se používá na křivky. To umí i Hair od Maxonu. Dynamics od Samira ale navíc umožňuje upevnit jeden, nebo oba konce křivky. Jak jednodušeji vytvořit provaz?

Další část DPitu je velmi zajímavě řešený generátor krajiny. Pomocí systému uzlů (podobně jako v XPressu) skládáš jednotlivé shadery do výsledné deformační mapy krajiny.

DPit dále obsahuje vlastní částicový systém. Od té doby (od verze 10), co nefunguje Fizz, jsou Samirovy částice jediná alternativa k Thinking Particles. A musím říct, že je to uživatelsky mnohem přívětivější řešení. Bohužel s nimi nespolupracuje Pyrocluster.

DPit má dokonce fluids. Nesimuluje to kapaliny, jen oheň a kouř. A výsledky jsou velmi efektní. Ale zatím je to nepoužitelné pro praktické účely. Nikdy nevíš, co z toho vypadne.

Celkově je DPit hodně zvláštní pavouk. V každém případě to umí spoustu věcí. Bohužel ale většina se z nějakého hloupého důvodu nedá moc použít. Prakticky využívám jenom Volumetrické instance. Na vyrenderování lesa je to neocenitelný pomocník a nepotkáš ho nikde jinde, než v DPitu.

Již jsme se dotkli spektra Tebou využívaných aplikací, ale možná by to stálo za dotaz. V oblasti 3D grafiky je nějaká oblast/aplikace, o které uvažuješ? Míním tím, zda se třebas odhodláváš do oblasti pokročilých kompozic, skulptingu, animací, prostě jaký je směr, který by si rád pojmul, ale zatím jsi to neudělal?

Sculpting mě láká. Chci si co nejdříve najít trochu času a naučit se s 3D Coatem.

Na čem nyní pracuješ? Tedy v rámci VTM, můžeš to prozradit?

Momentálně mám rozdělaný jeden velmi zvláštní větroň. Je to ryze český projekt a vypadá velmi zajímavě. Ale víc o něm zatím nemohu říct.

A soukromě, je nějaký projekt, který by si rád zpracoval ? A možná klidně může být z oblasti úvah…

S naplánovanými projekty je to těžké. Tím, že nejsou komerční, nemají pevný datum odevzdání a tak je pořád odsouvám a odsouvám, až zmizí v propadlišti dějin. Chtěl bych například dodělat Z-37 čmelák, který mi už 2 roky leží na disku. A pak mám v hlavě jeden nápad ... Máš rád Kabáty? Chtěl bych vytvořit obraz Burlaci na Volze. Ale bojím se, že se k tomu dostanu až v důchodu.

Uvažuji nad poslední otázkou a říkám si, že by to mělo být něco, co by tě charakterizovalo. A když tě trochu znám, tak se to skoro nabízí. Jsi blízko letiště, letadla poměrně často provází tvou tvorbu. Tedy kdyby si měl možnost si splnit jedno přání, byl by to pilotní průkaz?

Tos mě zaskočil. No, asi jo. Je fakt, že lítám rád, ale za knipl usednout nemůžu.

el

Díky Milane za rozhovor a hodně štěstí…

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  
tohle je opravdu čírá radost číst ! miklo | 20.5.2008 13:51
VTM pzdm | 20.5.2008 13:55
rad som si precital o tebe viac TomanKubik | 20.5.2008 23:51
Fotka Zeb | 21.5.2008 20:33
Všetci v plnej krase georgo25 | 21.5.2008 23:19
Re Elektronek | 22.5.2008 13:38
:-) JohnBruk | 2.6.2008 23:54

Přihlášení uživatele