CINEMA 4D R13, rychlý start díl poslední, animační klipy

22.3.2012· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Přidat komentář

Komplexní animace se mohou jevit jako velmi komplikovaná záležitost. Po pravdě, i jsou. Ne snad z pohledu technlogie, jako zkušenosti a vytříbeného okna animátora. Koho děsí ona technologie, nemusí. Již minulý díl předvedl, že to může být snadné. Dnešním dílem si ukážeme, jak používat animační klipy pro dosažení poměrně reálně vypadající animace. Animační klipy jsou totiž klíčem k efektivní animaci.

Dnešní téma? Newtonovo kyvadlo.

Newtonovo kyvadlo. Víte asi co to je, že. Sada kuliček pověšených na lankách, které si předávají energii, přičemž „střední“ kuličky se vlastně ani nehýbají. Skoro jako kouzlo. Připomíná mi to okřídlené tvrzení, že kde končí poznání, začíná magie. Tohle vypadá úplně jako magie. Jen mi občas ten pan Newton zlobí. Pokud by nevynalezl gravitaci, nepadal by chleba namazanou stranou na koberec.

01

Zpět ale k tématu. Podobné simulace je asi vhodné vytvřet pomocí dynamických efektů, přímo si to o podobné užití říká. Ale ne vždy to msí být naprosto nezbytené a navíc nemusí být dynamická simulace vždy nejrychlejším řešením. My si vystačíme jen a pouze s klasickými animačními nástroji, které jsou součástí všech verzí CINEMY 4D. U nich se zaměříme primárně na technologii animačních klipů. O co jde, alespoň ve zkrace?

Animační klipy. Animační klipy jsou vlastně uložené části animace. Jakési zásobníčky,které můžeme ovládat jako skutečné klipy v časové ose například střihačského programu. Výhodou je, že můžeme obsah těchto klipů poměně široce řídit, definovat jejich intenzitu a také míchat na jednom objektů více klipů dohromady. Můžeme tak vytvářet poměrně dost komplexní animace. Navíc můžeme vytvořit klip například jen pro jeden objekt a na ostatní objekty tento klip pouze kopírovat. A co více. Můžeme prostým přenastavením hodnoty „krytí“ klipu například invertovat vliv klipu na objektu. Zní to skvěle, že. Také to skvělé je....

Soubory ke stažení

Postup je velmi prostý. Vytvoří se normální klasická anmimace, která se následně „převede“ na klip. Objektu tak animace většinou zanikne (podle nastavení), protože vše je ovládáno klipem. Ten můžeme opakovat v čase, různě řídit a míchat s dalšími klipy, kteér na objektu připravíme následně. Jak? Úplně stejně, jako klip první.

V našem příkladu tedy vytvoříme dva klipy, dvě animace klíčových snímků. První animace bude jen maličké kývání kuliček vyvolané tím, že do nich někdo strčil. Vytvoříme si základní klip, upravíme jeho počet podle délky animace, naanimujeme postupný úbytek v kývání a pak, pak jen zkopírujeme vlastnost klipů z prvního objektu na objekty ostatní. Nic více.

Druhý klip je vlastně podobný, jen to kývání bude intenzivnější a „jednostranné“. Jeden objekt tak bude mít dva klipy, obsa budou mít na objekt vliv a budou se na něm prolínat podle své intenzity. A kývání druhé kuličky? Jen zkopírujeme celý klip (i s jeho cykly) na druhý objekt a nastavíme intenzitu na negativní hodnotu. A je to.

Klipy jsou mocné. Opravdu mocné...

Jsme na konci našeho seriálu. Probrali jsme toho myslím poměrně dost, i když velmi mnoho bychom toho ještě mohli probírat. Vůbec jsme se nedotkli technologie efektů Hair, MoGraph, Thinking Particles, PyroCluster a další. Jen jsme nahlédli. Ale pro otevření dveří to, doufám, stačilo...

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  

Přihlášení uživatele