CINEMA 4D R13, objekt Postava

26.4.2012· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Počet komentářů: 5

Poslední objekt, který jsme si v ránmci CINEMY 4D R13 nepředstavili je objekt Postava. Důvodem bylo, že jsem v podobné době připravoval článek pro tištěné medium a tak nebylo možné tato dvě media překrývat. Zapomenout na objekt postavy by ale byla velká chyba, protože se jedná o jeden z nejzajímavějších prvků R13. Odkaz na video opraven!

Ale málem jsem zapoměl, to je pravda. Trochu mi to přimělo vlákno, které řešilo absenci pokračování článku s tvorbou postavy od Fluffyho. Pravdou je, že jsme kdysi zapoměli vydat pokračování tohoto seriálu, což bylo možná způsobené hektickým koncem roku 2010. Kdo ví, přesto, nějak to zapadlo ato je škoda.

A málem mi nyní zapadl i článek a video pro objekt Postava. Tento objekt je přitom takřka výkladní skříní a jedním z hlavních tahounů verze R13. Je totiž v pravdě v mnoha ohledech úžasný, protože dokáže, velmi efektivně, generovat rigy (konstrukce koster) a to bez větší náročnosti na znalosti uživatele. Zásadně tak zjednodušuje konstrukci animované postavy a nakonec i její animaci, díky těsnému napojení na objekt CMotion.

Postava, jako objekt, je umístěná do stejnojmenného menu (Postava) ze kterého si tento objekt vytvoříme prostým zvolením z menu. Vytvoří se objekt, mající ve Správci nastavení 4 záložky. První dvě jsou vlastně standardní, ale ne zcela. Hlavně první záložka je obohacena, proti zvyklostem, o jistá navigační nastavení. Můžeme totiž v této záložce definovat, jaká ikonka bude u objektu použitá (a podle ní se můžeme ve scéně orientovat) a také můžeme nastavit výchozí velikost rigu.

Záložka druhá, tedy souřadnice je opravdu klasická a není potřeba ji asi rozvádět, to pravé a zajímavé se začíná odehrávat teprve v případě zálžoky třetí. Ta je totiž rozdělená na čtyři oddíly, které postupně uživatele provádí celým procesem tvorby. Od vytvoření až po animaci. Jména záložek tak jsou Vytvořit, Upravit, Propojení a Animovat.

Záložka Vytvořit řeší, jak jinak, vytvoření postavy. Můžeme vyžít předvolbu typu postavy a následně volit, který že dílek – komponent, chceme generovat. Systém nás stále provádí a je velmi příjemný a přehledný. Jediné co není na první pohled patrné je, že pro vytvoření symetrických komponentů musíme stisknout klávesu Ctrl. Velmi to ušetří čas.

Jakmile vše vytvoříme, můžeme pokračovat. Úvodní rig totiž je jen hrubý a jednotlivé jeho části nejsou ještě umístěné přesně tak, jak by případně měli být. Jejich pozice přeci závisí na každé jedné postavě a ta může být pokaždé trochu jiná. Přejděme tedy do další záložky.

V záložce Upravit můžeme upravovat jednotlivé součásti. A to jak komponenty, ze kterých se rig skládá, tak ovládací elementy, kterými rig ovládáme.

Propojení je asi jasné, stačí jen přetáhnout objekt, se kterým má rig pracovat. A je to..

Poslední záložka je zajímavější. A to proto, že nám umožňuje ukládat pózy a také automaticky nastavit předdefinovanou chůzi...

To byly oddíly hlavní záložky Objekt, ale ještě je tu jedna opravdu zajímavá záložka (v hlavní struktuře nastavení). A to Zobrazení. Pomocí této záložky můžeme velmi flexibilně kontrolovat zobrazení elementů rigu. Ten totiž můžeme zobrazit nejenom ve formě komponentů, ale také plné hierarchie, jednotlivých ovládacích prvků, prvků jednotlivých komponentů a podobně. Velmi užitečný systém...

A je to tedy přátelé za námi. Co před námi? CINEMA 4D R14. Léto nás určitě oslní. A budeme mít zase zajímavý seriál :).


Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  
Díky smeg | 27.4.2012 12:58
gram pzdm | 27.4.2012 13:49
video ? gazo65 | 29.4.2012 19:25
re bezo | 29.4.2012 20:26
Bruno a CMotion stao | 6.5.2012 21:21

Přihlášení uživatele