CINEMA 4D R13, tipy a triky – jak promítnout objekt na povrch

24.5.2012· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Přidat komentář

Před mnoha lety přišel jeden geniální uživatel se skvělým trikem, jakže vyrobit z tabulkového editoru modelovací plugin. Já jsem dnes tuto myšlenku maličko oprášil a předvedeme si, jak připravit jednoduchý nástroj, kterým můžeme promítnout objekt na povrch jiného objektu za využití nástroje křivek – Projekce. Tentokráte bez tabulkového editoru, ale přesto, kdesi v pozadí vidím génia Míly Soukupa, jak to lektoruje...

Mimochodem, ne vždycky jsem byl fanda dílek, která Milan vytvořil. Ale vždy jsem je, i když jsem si třebas o nějaké součástí výsledku myslel že není zcela dokonalá (kdo je, tedy mimo kulinářských schopností mé ženy), obdivoval. Milan je mi asi v lečcem podobný. Pravda, myslím že si rozumíme, ale hlavně jsem na něm vždy obdivoval konstrukční jistotu.

To je ono, co jsem měl vždy velmi rád a co považuji za hlavní. Dovolte mi odbočit.

Kdysi dávno, když jsem připravoval data k disertaci, krátce po diplomce, jsem poprvé potkal CINEMU 4D. A dal jsem si na své schopnosti tehdy nelehký úkol. Rekonstrukci kostela sv. Mikuláše v Potvorově. Jedna asi z nejkrásnějších českých staveb, spolu s Vincem, průčelím v Teplé (evidentně to stavěli stejní lidé, detaily jsou totožné), Porta Paradisi v Třebíči (asi jediná stavba schopná konkurence a vymykající se českému provinčnímu charakteru), Jakubem, Tismiccemi a několika dalšími. To však již většinou jen v drobnostech, než celku (sv. Kateřina ve Znojmě, například).

Výkresy k tomuto kostelu připravil Kamil Hilbert, známý architekt, jenže velmi nepečlivý architekt, asi si vědomý své výjimečnosti v českém prostředí té doby. Takže byly velmi nepřesné (pořád je mám, kompletní, kopii jsem získal na NPU). Začal jsem modelovat a zjistil, že výkresy nesedí. Jeden k druhému, komunikační schémata, další drobnosti. Chyba na chybu. Nikdo jiný by to asi neřešil. Jenže mne to nedalo. Vím, že Milan (zejména u letecké techniky, ve které je studovaný) by to také řešil tak. Prostě, celek musí fungovat. Skutečně fungovat. To je to, co na jeho práci vždy obdivuji. Má to vymyšlené...

No a stejně tak měl vymyšlený i ten svůj postup, jak znásilnit tabulkový editor k obrazu svému, k tomu, aby mu posloužil jako specifický generátor planet. Já jsem se nechal inspirovat. Můj postup není vůbec tak sofistikovaný, k tomu mi chybí nadání, ale je stále použitelný.

Co je cílem

CINEMA 4D má sem tam slušné mezery v modelování. Například nenabízí nástroj, kterak promítnout objekt na jiný objekt z atuální kamery. A občas by se to tak moc hodilo... Připravil jsem si tak kdysi sadu retopologizačních XPresso objektů, které mi pomáhají s projekcí objektů ve směrech X, Y a Z. Jenže z kamery jsem pořád nic neměl...

Celá idea mého konceptu je následující. Pokud bych měl objekt křivky, který by měl stejnou strkturu bodů jako polygonový objekt, pak bych měl být schopný tento křivkový objekt promítnout na cílové pomocné těleso a následně propojit body původního polygonového objektu s body křivky...

Dobrá, ono to jde ručně, ale co si alespoň trochu, trošilinku práci ulehčit a napojit to alespoň částečně automaticky? Ano, jistě že, to už je má parketa. XPresso. Pokud by někdo měl tu schopnost, ať to udělá pomocí Pythonu, asi mu ulíbám ruce...

Postup

V rámci naší demonstrace budeme postupvaot takto. Vytvoříme si objekt, na který budeme promítat. Následně také vytvoříme objekt druhý, který bude promítaným. Pomocí Správce souřadnic uložíme ASCII body objektu a vytvoříme nový objekt prázdné křivky. Do tohoto objektu, který nejdříve zarovnáme s naším původním objektem (protože souřadnice bodů se vztahují k souřadnicím objektu), načteme dříve uložené body.

A co dále. Objekt křivky tak má své body, můžeme je promítnout. Nyní již jen propojit pozice bodů křivky s body objektu. Když jsou stejné souřadnice os, mělo by to jít samo. Dobrá, tak to zkusme...

Abychom nemuseli vše řešit složitě, použijeme zel Opakování, který nám vše zautomatizuje.

Pojďme tedy na to. Kostky jsou vrženy...

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  

Přihlášení uživatele