Pečení holuby a božská mana v jednom! zn. zdarma a hned

10.12.2013· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Počet komentářů: 5

Tady bych pána i paní poprosil kapkou krve o stvrzenčíčku. Čekáte podraz? Nečekejte, nekoná se. Naopak se koná představení a praktická demonstrace nejlepšího zdarma pluginy CINEMY 4D, na které můžete momentálně narazit. Pluginu, který je nejenom skvělý, ale který je ještě skvělejší. Zní to jako jedno a totéž? Také to tak je, jen mi přišlo, že CMNodes je nutné uvést s opravdu velkým humbukem. Tedy CMNodes, CMNodes....

Chris Montesano. Tohle jméno zmiňuji poměrně často. Určitě zaslouženě. Chris je podle mého názoru jedním z nejlepších programátor, kteří kdy vyráběli pluginy pro CINEMU 4D. A já měl tu čest a radost dělat beta testera jeho vynikajícího pluginu CMNodes.

O co že se jedná? Jedná se o plugin, který zcela mění způsobe editace materiálův CINEMĚ 4D. A nejenom v ní, co vím, podporují nové verze pluginu i editaci materiálů VRay. Vynikající.

Dobře, nechme superlativ. Co je tedy tak úžasného? Přidává glossiness, možnost rozostřit reflexe podle textury? Nebo coating, nebo co? Nic z toho. Materiály CINEMY 4D jsou pořád těmi starými materiály CINEMY 4D. Nic se nemění. Ale přeci jen se něco mění. Jejich editace. Jejich příprava. A to zásadně. První ze zásadních výtek editace materiálů CINEMY 4D je tak odstraněna.

02

Instalace pluginu

Instalace plugine je klasická, stačí si jej stáhnout (pokud možno vdy nejnovější verzi) na stránkách výrobce: http://www.cmstuff.com/article/1004/cmnodes+v1, rozbalit archivní soubor a výsledný adresář vložit do adresáře CINEMA 4D/Plugins. Je to prosté...

Práce s pluginem

Následně plugin nalezneme v menu Pluginy, ale také v seznamu kanálových shaderů a nebo v nastavení programu. To podstatné je ale v menu pluginy, kde je mimo jiné i masivní menu a speciální update příkaz pro stahování nových verzí produktu. Velmi profesionální přístup.

V paletě pluginu máme vše, co budeme potřebovat. A nebo skoro vše, závisí na nás a na tom, jak budeme své materiály koncipovat.

Základním příkazem menu je CMNodes editor, který otevře seciální editační okno. Pomocí tohoto okna můžeme vytvářet opravdu skoro cokoliv. Můžeme sice jednotlivé součásti ovládat a vytvářet z menu, ale není to podle mého praktické. Klasické kontextové menu CINEMY 4D (pravé tlačítko myši) to jistě zcela nahradí.

Pojďme si na praktické ukázce, nějakém materiálu, předvést, jak se se systémem pracuje. Nejdříve ale idea. Ta je taková, že systém nenahrazuje materály CINEMY 4D. Pouze je upravuje v tom směru, že definuje jejich obsah. Nikoliv koncept. Stále tedy budeme používat stejný systém materiálů, tedy kanály, ale obsah kanálů je řízen uzly a tyto uzlové systémy mohou „končit“ kdykoliv výstupním uzlem, který můžeme načíst do každého jednoho kanálu tolika materiálů, kolika chceme! Tedy máte 10 materiálů, ve kterých je vždy stejný vzorek a jen se mění barva například dlaždic? Výborně, pak ve stromu bude jeden diagram s deseti výstupy použitách v těchto materiálech (v barvě), kdy změnou jednoho původního uzlu (například oněch dlaždic) se změní všech deset materiálů najednou! A případně se nezmění jen barva, ale cokoliv, kde se změněný uzel podílel. Tedy například v hrbolatosti, normálové mapě, odlesku, prostě v čemkoliv.

01

Daný koncept je naprosto geniální, protože jednou úpravou změníme hned několik kanálů, či dokonce několik materiálů!

Zpět k práci. Snad několik pomůcek. V okně se pohybujeme Alt+LMB, zom pomocí scrollu a nebo prostředním tlačítkem. Vytvoření uzlů již víme, jen opakuji, že stejnou možností je ikonka vpravo nahoře a nebo příkaz v hlavním menu...

Ale moment. Že je zatím okno prázdné? A že v něm není ani pomocná navigační mřížka. Pravda. Musíme nejdříve vytvořit „strom“. Nebo více stromů pro lepší organizaci.

Jakmile je vytvořený strom, je vhodné vytvořit buďto výstupní Output uzel a nebo uzel pro materiál. Ten vytvoří i nový propojený materiál. Pokud chcete využít jen Output node, je nutné v materiálech které budou obsah používat vytvořit shader CMnodesshader, který použije výstupní data...

A pak už je to jen hraní s uzly. Vstupy mohou být různé, od shaderů CINEMY 4D po obrázky či jednoduše zadané barvy. Pokud použijeme shadery CINEMY 4D pak pozor, tyto uzly nemají vstupní porty. Mohou data pouze vysílat, podle mého soudu to ale až tak moc nevadí...

Pro zpracování dat a jejich úpravu by mohly fungovat opět shadery CINEMY 4D. Ale zde narazíme. Nemají vstupní porty. Jen výstup. Nevadí, pokud prozkoumáme možnosti CMNodes zjistíme, že systém je vybaven opravdu úchvatnými vlastními shadery. Není tedy třeba používat C4D shadery (kompoziční)...

Je něco co lze systému vytknout? Jistě. V prvé řadě, pokud necháme otevřeno více náhledů shaderů, bude systém pomalejší a pomalejší. Je tedy vhodné vše postupně zavírat abychom zbytečně generováním náhledu systém nebrzdili. Další výtka směřuje na automatické zapékání. To mi chybí, něco jako umí Indigo či Iray...

Jinak se ale jedná o fascinující nástroj. Zkoumejte, hrejte si, používejte. Ale, pravda, jen nutno ještě trochu zdůraznit. Jen těžce budete poskytovat data kolegovi, který plugin nemá! Jak jsme zmínili, automatický baking zde není... Pamatujte na to a donuťte jej si plugin stáhnout také!

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  
... peter_R | 11.12.2013 18:57
nodes LOPOLO | 11.12.2013 20:05
budoucnost pzdm | 11.12.2013 20:46
Asi arkviz | 13.12.2013 18:23
vrstvy pzdm | 14.12.2013 12:39

Přihlášení uživatele