Jan Brukner alias JohnBruk, mladá hvězda severu?

24.5.2005· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Počet komentářů: 6

Další rozhovor s osobou, která podle mého soudu má k 3D co říci. A co víc, dokonce si to o sobě nemyslí, což je ještě sympatičtější. Mladý a jistě perspektivní autor, jeden z vítězů soutěže časopisu Pixel, Jan Brukner, alias JohnBruk.

O Honzovi Bruknerovi vím již delší dobu. Přihlásil se nám kdysi úspěšně do soutěže o C4D R8, běžně se účastní našich diskuzí a vídám jeho dílka v různých galeriích. To že je šikovný, je asi bez diskuze, jaký ale je jeho vztah ke 3D a co si myslí o grafice, to vlastně asi ví málokdo. Snad jen ti, kteří jej osobně znají.

Abychom to napravili a představili si tohoto mladého muže, o kterém myslím ještě uslyšíme, uspořádali jsme malý rozhovor, pro který Jan B. přijel za mnou do Prahy, což musím kvitovat. Připomínám že přijel z Chrastavy u Liberce.

Jak si se vlastně dostal ke grafice?

Ke grafice jako takové? To bylo vlastně docela přirozené, hledal jsem něco, čím bych se mohl nejlépe vyjádřit. Vždy jsem rád kreslil a něco vymýšlel. Pod lavicí ve škole jsem si čmáral drobnosti a doma pak všelijak tvořil. Nejdříve klasickými technikami jako modelování, lepení, kreslení nějaké to modelaření... Až postupem času přišel ten veliký zlom a do té doby pro mě nevídaně všestranný nástroj – počítač. Pořád tedy hledám nějaké ideální spojení, se kterým bych se mohl nejlépe vyjádřit a tvořit. Přes grafiku, video, animaci, fotografii... prostě něco takového multimediálního. 3D grafika je ale oblast, která mne láká jednoznačně nejvíce, je to prostě otevřený prostor ve kterém si mohu vytvořit cokoliv. To je tedy vlastně papír také, ale ten nejde animovat, natočit, změnit aspoň ne tak dynamicky a perfektně, jako 3D.

Jak si začínal?

Když jsem se poprvé setkal s počítačem, tak jsem byl úplně nadšený z PaintBrushe, moc mne nadchlo, že si člověk může kreslit v počítači, může si to vrátit zpátky, ale vlastně jsem nechápal jak to funguje. Bylo to pro mě neuvěřitelné. Takhle to začalo, ale pak jsem jaksi zjistil, že existují i lepší programy jak PaintBrush a pokračovalo to ráz na ráz :-). Pak jsem zjistil, že jdou dělat i webové stránky, animace a tak to pokračovalo.

A CINEMA 4D?

CINEMA 4D byl vlastně první program, ve kterém jsem udělal své první 3D. Předtím jsem zkoušel jenom jednu aplikaci, to jsem jen otevřel a nějak jsem byl zmatený z  prostředí, plovoucích tlačítek, vůbec jsem se v tom nevyznal, prostě zmatek. Tuším že to byl TrueSpace. No a k CINEMĚ jsem se dostal z nějakého Chipu, z CD, a tak jsem zkoušel a zkoušel, bylo to docela intuitivní, bylo to v češtině a vyznal jsem se kde se dá něco dělat, kde jsou materiály, světla a vlastně jsem se ani nenadál a něco jsem v tom udělal. V CINEMĚ dělám od roku 2002, takže jsou tomu už asi tři roky.

Co máš rád za tvorbu?

Tak toho je hodně, ale nejraději mám, když se na to kouknu, něco to vyjadřuje. Tedy když se autor prostě snaží něco vyjádřit a není to nějak překomplikované, nebo spíše extrémě originální. Nemám rád obecně tvorbu, která se snaží být složitá, aby to náhodou nepochopilo moc lidí. Myslím tím hlavně určité postmoderní směry umění, ve kterých vlastně nic není a pak na to někdo z kritiků třeba kouká a vymýšlí, co vlastně dílo znázorňuje a chce říci. Připadá mi to pak jako klub obdivovatelů s nějakou uměleckou image, vypěstovanou na něčem, čemu sami nerozumí ani nemohou nikdy porozumět, tohle se mi fakt nelíbí.  Mně se líbí a zajímá mě hlavně tvorba, ve které se dá něco najít a onen tvůrce se nesnaží za každou cenu být originální.

No když už jsme u toho, tak co se mi hodně často na 3D scéně obecně nelíbí je, že v ní mnozí často hledají jen techniku, v prvé řadě se podívají na techniku a řeknou tohle je špatně, tohle je špatně a tohle změnit. Nějak prostě nevidí a ani je nenapadne, že to tak třeba ten člověk  chtěl, že to byl záměr, a že hlavní účel té tvorby bylo se třeba „jen“ vyjádřit nějakou myšlenku. Jde přece jenom hlavně o ten účel tvorby. Myslím, že se speciálně ve 3D střetává technický a umělecký pohled. A to je zase na druhou stranu dobře.  Díky tomu dochází k zajímavé konfrontaci pohledů a názorů, jak technicky založených lidí, tak umělecky. Díky tomu je podle mého 3D komunita a CG komunita zajímavá a pestrá. Taková oboustranně „svěží“, což mě třeba u klasické tvorby uměleckého konceptu chybí.

Ptám se skoro pokaždé, ale máš nějakou scénu, nějaké téma, které by si chtěl jednou udělat? Nějaký velký cíl?

No, chtěl bych vytvořit něco komplexnějšího, větší animaci a vlastně jsem to už dokonce začal i tvořit, ale to bylo v době takového počátečního nekontrolovatelného nadšení ze 3D a CINEMY. Takovou tužbu má asi každý v 3D vytvořit hned na začátku nějakou velkou animaci.. Už jsem věděl jak něco málo vytvořit, jak zanimovat krychli a kameru, jak hodit na objekty texturu a hned hurá do toho. Dělal jsem na tom asi dva měsíce, nakonec to ale ztroskotalo právě na tom počátečním nadšení a také na čase. Po delší době, když už zas čas byl, tak už nebyla chuť se k tomu vracet, protože jak se mně sem tam zpětně něco nezdálo, tak bych s tím musel zase asi začít od znovu. Zbyla mi asi tříminutová animace, která neobsahuje ještě hlavní témata a obrazy, jde jen o úvod. Takže jsem nakonec dospěl k tomu, že bude lepší se do toho pustit spíše později a s rozvážnějším úsudkem.

No obecně by to měla být animace, kterou bych chtěl něco důležitého sdělovat.

A čeho by se měla ta animace týkat, tedy jestli můžeš prozradit nějakou kostru tématu?

Mělo by se jednat o jakýsi komplexní alegorický pohled na svět, je to již trochu zřejmé z jedné časti animované scény, kterou jsem kdysi dělal. Měly by to být určité dějově propojené  obrazy, částečně konkrétní události či věci, méně postavy. Hlavně by si v tom pozorný divák měl něco konkrétního najít a zároveň mu to něco dalo i po druhém shlédnutí.

No a nebude trochu problém si nalézt své „diváky“?

Myslím, že by to mělo trochu připomínat surrealismus, mělo by to být reálné prostředí, ve kterém by byly na nezvyklých místech nereálné i reálné věci. Mnozí si sice myslí, že surrealismus jako takový je už mrtvý, ale já mám zato a mnozí lidé to také tak vidí, že v dnešní době je stále aktuální, i když v různých obměnách. Ale je mi jedno zda to bude někde zaškatulkované, ostatně tohle dělení do různých oblastí také nemám moc rád, ale asi to bude podobné myšlence surrealismu.

Co mne trochu vadí je časté škatulkování ze strany diváků, kteří rozebírají věci a dělí je, že tohle je podobné tomuhle, tohle něčemu jinému a podobně, tamto zařadíme sem a moc se pak nezabývají tou myšlenkou a podstatou. Důležité je, když to divákovi něco řekne, něco dá.

Co by si poradil těm, kteří dělají 3D?

Poradil, asi to, že nejlepší je nespěchat a vše si plánovat delší dobu..nechat to v hlavě zrát, pokud jde o volnou tvorbu samozřejmě :-) Na tohle jsem nepřišel sám, ale nejvíce mně k tomuhle nasměroval jeden kamarád  - vynikající 3D grafik a umělec. Na internetu ho můžete najít pod nickem Temüjin.

Takže asi jenom tohle..sám zase nemám tolik zkušeností, abych věděl něco podstatného, co bych snad měl poradit..tohle je asi nejdůležitější. 

Máš nějaký externí zdroj inspirace?

Stálý asi ani ne, prostě mne to tak napadne. Nejčastěji večer nemohu myšlenkami usnout a tak vstanu, načmárám si to tužkou, abych nezapomněl. Jindy se ale nechávám hodně inspirovat přírodou, takové ty organické tvary a podobně. Pokud si vzpomínáš na scénu Jiná realita, tak tam mne inspirovaly právě obrazy podmořského života . Život pod hladinou je taková jiná realita. Člověk se ve vodě jinak pohybuje, vznáší se, nad rybami, to se mi hodně líbí. A potom jsem byl samozřejmě ovlivněný určitě i známými povrchy planet jako Mars nebo Venuše.

Myšlenka této scény je ale další věc, ta by měla vyplynout v pokračování – další scéně. Tak tohle byla speciálně inspirace Jiné reality, ale inspiraci mám pokaždé někde jinde. Třeba jindy tě popostrčí to, že tě něco trápí, něco se ti nelíbí a tak se nějak projevíš a celkově prostě vše, co na mě z okolí působí.

Jakým způsobem pracuješ, připravíš si nejdříve propozici scény, kterou pak teprve plníš objekty a nebo si nejdříve vytvoříš objekty, kterým doděláváš scénu…

Ze začátku jsem dělal to, že jak jsem byl nadšený ze 3D, tak jsem jen s myšlenkou v hlavě něco začal tvořit. Něco dělal a dělal a nakonec se dostal k matně viděnému výsledku v hlavě. Postupem času jsem zjistil, jak jsem dělal složitější scény, že nedokáži z fleku udělat scénu jen tak ve viewportu programu. Momentálně tedy nechám zrát myšlenku v hlavě a ve vhodnou chvíli si všechno  rozkreslím tužkou na papír, matně si udělám kompozici jen tak narychlo si  naskicuji třeba konkrétní objekty. A po tom, když už vše mám, pustím se do 3D, tam začínám pak těmi objekty a pokračuji detaily konče už tou kompozicí. Ale i při té tvorbě se to v 3D dost mění, takže mnohdy to na sto procent není úplně totožné s tím, co jsem původně rozkresloval a hlavně detaily vždy vzniknou až v 3D.

Je něco, co tě poslední dobou nějak zaujalo?

No to ano, ale toho je opravdu hodně. Pokud bych měl něco vybrat třeba z 3D animací za poslední dobu, tak takový krátký film od Tilla Nowaka, je tam velký kontrast, je to hodně o kontrastu, udělal to jeden člověk, což je o to víc obdivuhodné a hodně se mi takový přístup líbí a také se mi velmi líbila obsahová stránka věci. Je to poměrně dost sociálně zaměřený příběh a také je v něm důraz na téma ochrany životního prostředí.

A něco dalšího?

No ono toho je vážně hodně a já bych nechtěl něco vyloženě jmenovat, protože bych si pak vyčítal, že jsem na něco zapomněl. Ale přece jenom, tak z těch zahraničních třeba. Obecně se mně líbí pokaždé tvorba WeiWeiHua a tvorba Laurenta Ménabé. Ze Cinemářů pak poslední tvorba od Alberta Blassiho. A z té další třeba internetové flashové-umělecké tvorby nebo lépe řečeno internetové instalace mě velice zaujal projekt umělecké skupiny kolem 99rooms (http://www.99rooms.com) Doporučuji shlédnout..zajímavý zážitek.

Ale asi to necháme tak, že toho je opravdu hodně a ani si všechna ta jména nepamatuji.

Vrátíme se k CINEMĚ 4D, jak to vlastně bylo s tou soutěží v Pixelu?

No to je trochu problém, protože já něco vytvořím a tak po dvou týdnech se mi to absolutně nelíbí a vidím množství chyb, které jsem udělal, raději bych to dal pryč. No a tak jsem ani nedoufal. Fakt je, že se tam objevily často dost extrémní názory, někomu se to hodně líbilo, někomu hodně nelíbilo. Byl jsem z toho celkově hodně překvapený, protože se tam objevily opravdu hodně zajímavé scény a nápady a určitě bych sám sebe mezi ty první nedal.

No a když si získal CINEMU 4D?

No to jsem byl úplně nadšený, jak jsem ji dostal, tak jsem to hned nainstaloval a když jsem začal objevovat ty nové věci… Je to bezvadné, je to opravdu proti šestce i sedmičce kterou znám z onoho prvního kontaktu z dema, neuvěřitelný rozdíl. Je na tom vidět, že ten software má budoucnost, že se to raketově rozjíždí. Když si člověk uvědomí jak málo verzí prošlo a krátká doba uplynula, tak je to neuvěřitelný.  

Je něco v CINEMĚ 4D co ti vyloženě chybí? Tedy nějaký nástroj, který by si při své tvorbě postrádal?

Já nejsem vyloženě technik, přestože jsem technickou školu vystudoval, a tak nedokáži přesně říci, ale snad ani ne. Když si to tak vezmu tak stále ani neumím ovládat a používat všechny funkce které tam jsou, ještě jsem to stále ani nepobral a stále nacházím nové a nové a vlastně to pobírám i z článků, které jsou na serveru 3dsoftware.cz a to už mám tuto novou verzi již několik měsíců. Nehledě na to, že o spoustě funkcí vím jen teoreticky a ještě jsem se k nim ani v praxi nedostal.

Co člověk ale ocení ihned je vylepšené uživatelské prostředí, ten pavouk menu vyvolaný stiskem zkratky V , zkraty a ovládání obecně, neuvěřitelně to zrychluje práci. Mimo to jsem také o vánocích dostal tablet a je to bezvadné i na to modelování. Myslím že i díky tomu vylepšenému rozhraní má i ten tablet vyšší smysl. A nemluvě o převratném vylepšení v modelování na bázi hran polygonů či při užití HyperNurbs..N-gons je perfektní věc.

Jediné co hoodně do budoucna..tak takové veliké přání, aby 3D tvorba - program byl tak sdílný jako třeba plácání z hlíny…třeba to virtuální realita umožní..na to se nejvíce těším….na bezprostřední tvorbu s výhodami, které nese právě 3D.

Mám zato, že používáš pro texturování spíše jednoduché typy projekce a případně shadery, jak to je?

Snažím se dostat na UV mapování, tak zkouším různé pluginy typu UV2BMP mapper a podobně. Bohužel nemám BodyPaint a podobně a tak se snažím využívat to co je a snažím se využít možnosti, které mi dostupné nástroje nabízí. No zrovna jeden objekt ke stažení, který jsem přivezl je mapován pomocí UV mappingu, jedná se o strom, a pro mne to bylo dost složité vytvořit smysluplný UV rozklad. Tvorba odpovídající textury byla pak právě omezená tím, že ještě nejsem zcela schopen vytvořit nějaký pádný rozklad geometrie u složitějších objektů. Jinak, jak říkáš převážně zatím používám jednoduché projekce textur na objekty. V poslední době začínám více využívat ony shadery, které právě v devítce jsou zase už o veliký kus dál..už jenom klasické gradienty a jejich variabilita nastavení a užití. Díky nim jdou třeba tvořit velice zajímavé efekty a atmosféry. Prostě paráda.

Máš nyní do budoucna nějaký cíl, tedy něco, co si říkáš že se musíš naučit?

Hlavně postavy. Docela na tom pracuji, už snad dva měsíce se učím anatomii, poměry rozměrů postavy a podobně.

A techniky?

Jak to myslíš techniky?

No myslím tím, že asi docela zvládáš PyroCluster, ale zda se třeba chystáš na Xpresso a podobně.

No to XPresso by mě docela zajímalo. S programováním tedy velké zkušenosti nemám, ale třeba ve Flashi si člověk může definovat akce pomocí Action scriptu a docela se mi zamlouvá si vizuálně programovat animace. Tohle mi je totiž podstatně bližší jak klasické programování, ty diagramy se dají prostě pochopit, protože člověk má před sebou stále vazby jednotlivých událostí. To je tedy asi věc, na kterou bych se chtěl zaměřit, velmi se mi líbí vzájemné provázání akcí, ale chtělo by to nějaký referenční manuál :-). Tedy nejdříve určitě dotáhnout modelování, pak XPresso a animace.

A pracovně si svou budoucnost představuješ jak?

No nechci zůstat na vlastní noze. Už proto, že takhle moc 3D nedělám sem tam nějaký plakát nebo tiskoviny, ale prakticky dělám spíše weby. To je ale docela velká zodpovědnost, člověk na tom webu udělá jednu věc a firma pro kterou to děláš má pocit, že jim to již musíš obhospodařovat do konce života. Ozvou se ti po dvou letech a chtějí něco upravit. To je práce, která mě nebaví…Tedy ideálem je jen ta tvůrčí činnost dobudoucna...

Musíš prostě prodávat jen přesně vymezené služby, tedy design…

Máš pravdu, ale pro mne je to novinka, vlastně podnikám jen chvilku, tak se pořád učím. Na volné noze jsem ani ne rok od dodělání školy...

Poslední dobou mne poměrně dost fascinuje propojení Flashe a 3D, tedy CINEMY. Ona má export do Flashe a tak jsem dělal některé prezentace ve Flashi pomocí C4D. Jak už přes ten flash exporter do vektorů, tak i klasickou bitmapovou grafiku. Přijde mně to jako velice zajímavá oblast v užití 3D... internet...s využitím flashe.

Nějak jsme utekli od 3D, ale to nevadí, tedy něco úplně jiného, co používáš za hardware?

Hardware? Nyní mám poměrně nový počítač, předtím jsem pracoval na 600 Mhz procesoru a to bylo poměrně šílené, hlavně u již zmíněné animace a větších scén.

Nejsi tedy odchovaný na platformách typu Amiga a podobně, na to jsi asi už poměrně mladý, co?

Ano, vždycky jsem byl na PC, první byla 486 a první „počítač“ byla ta šestistovka. Nyní mám tedy ten novější comp, ale musím trochu zainvestovat na pamětech.

Ty vlastně nepoužíváš radiozitu…

Ne já svítím pomocí normálních světel. To je tedy také to, co se mi na devítce líbí, že docela dobře podporuje dynamické stínování v editoru v reálném čase a tak se člověk může velice dobře orientovat při nastavování světel. Radiozita je pro mne trochu moc abstraktní, je to příliš jen o nastavení parametrů a člověk nemá přímou kontrolu nad výstupem. Mimo to se to zase tak moc nehodí k tomu, co dělám.

Maskuješ tedy to, že třeba neumíš docílit reality, za svůj styl?

No to ne že bych dociloval reality…není to můj hlavní cíl.

Myslím to tak, že si třeba řekneš na tohle nemám, ale umím dělat tohle…

Asi ne, já si myslím že nějaký ucelený styl nemám, pořád se v tom vyvíjím a pořád hledám, jak by to mělo vypadat a pro nové techniky jsem otevřený. Vim, že mám ještě hodně rezerv a nepřipadá mně, že je už právě ten čas, kdy jsem si nalezl svůj „styl“.

Tak to je poměrně zajímavé, protože když se člověk podívá na tvé věci, tak pozná, že je má na svědomí jeden autor.

No tak to jsem docela rád, že to tak lidé vnímají, ale každý se vyvíjí, třeba když jsem byl na střední škole, tak jsem dělal samá temná depresivní zákoutí. Asi to bylo tou školou, prostě to na mne tak působilo. Nyní tam mám vidět víc to slunce a pronikavého světla a asi se v tom odráží to, jak se člověk cítí. Ale je jasné, že každý člověk asi do toho vkládá něco svého osobitého, jak vědomě, tak i nevědomě...a to neustále. Myslím že nemám ucelený styl a nebráním se ani „cartoonu“.

Přemýšlíš nad tím, že by jsi zkusil nějakou jinou aplikaci než CINEMU 4D?

Ne, určitě ne, já jsem ji ještě ani celou neobsáhl a nepochopil a teď když mám ještě tu devítku, tak to je nádhera. To pro mne byla v soutěži Pixelu první cena a nechápal jsem, že si ji někdo z těch, co se umístili přede mnou nevzal. Prostě to pro mne byla nejlepší cena a dokonce mi to říkali lidé i na srazu grafiků. Pro většinu pozorovatelů to byla ta nejlepší aplikace, kterou v té soutěži mohli získat.

Jak to, že jsi ji vlastně získal v soutěži Pixelu, nebylo tam dané pořadí cen?

Ono to letos bylo trochu jinak, bylo tam několik cen a vítězové si mohli vybírat podle toho, co chtěli. Tedy ten první měl maximální výběr a každý další měl výběr cen z toho, co zbylo. Já jsem byl pátý a měl jsem to štěstí, že si CINEMU 4D nikdo přede mnou nevzal. A já tak vyhrál pro mě tu první cenu:-).

Docela pěkný konec, tedy to že ti před tebou přebrali. Ukončíme to, já ti děkuji, že jsi dorazil tu dálku z Liberce a ať se ti daří. Ostatně když uděláš něco pěkného, tak se rozhodně my ostatní rádi podíváme. Určitě bude na co.

No doufám, že snad ano, že bude na co a že na to bude čas. I já moc děkuji za pozvání. Rád jsem přijel a popovídal si s tebou. Doufám, že se brzy znovu a všichni setkáme na nějaké té „cinemářské work-party“. Díky za všechny tvé skvělé a pracně zpracované, články, texty a různé tutory na českém internetu, díky kterým je cinemářská komunita tak obohacovaná..

Měj se pěkně a přeji tobě a čtenářům, ať se Vám vše daří ! Dostatek času na vlastní tvorbu hodně inspirace a radosti z tvorby…

Tak jsme vzájemně poplácali po ramenou, díky :-).

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  
no super neznám | 24.5.2005 11:34
:-))) neznám | 24.5.2005 16:08
export neznám | 29.5.2005 13:44
Re: export neznám | 29.5.2005 23:36
Re: Re: export neznám | 30.5.2005 15:38
Re: Re: Re: export neznám | 31.5.2005 9:02

Přihlášení uživatele