Lopolo pod drobnohledem

17.5.2004· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Přidat komentář

... Co je základním kamenem práce ve 3D? "Myslím, že to je komplex fantazie, výtvarného názoru, kus herectví atd. Technická znalost software z nikoho slušného 3D grafika, nebo dokonce animátora, rozhodne neudělá…."

Pavel Lopolo Jirák, asi nejznámější autor, jaký v českých a také moravských luzích a hájích je k nalezení. Má možná trochu zvláštní pozici, svým způsobem je v ústraní a přesto je svými věcmi stále vidět, třeba na webu mobilního operátora Český mobil, kde je autorem všech telefonů. Mimo to patří mezi oficiální testery CINEMY 4D. Co jej znám, tak je vždy v dobré náladě, ale co by o sobě řekl sám?

oskar

Ta první věta zní opravdu výborně!! Jen tak dál :-), hehe .. ale teď vážně.
Opravdu sám nevím co bych o sobě řekl. To je zatraceně těžká otázka a i když ji nechci odbýt mlčením, asi nic moc neřeknu. Neumím být sám k sobě objektivní. Jsem tuším úplně normální člověk.

Vím, že si se vlastně k počítačům dostal přes muziku. Tak si říkám, jak moc si rád, že jsi od muziky utekl. Je to taková hypotetická otázka, ale je Ti někdy líto, že se muzikou neživíš?

Zcela výjimečně. Čas od času si na tu dobu se zatlačenou slzou v oku vzpomenu, ale nelituji. Lituji snad jen toho, ze pravděpodobně neexistuje žádná kvalitní nahrávka.
Měl jsem pocit, a mám ho do dnes (zcela nesebekriticky) , že to byla velmi kvalitní hudba :-). Dokonce jsem poměrně nedávno znovu kytaru koupil, ale nenašel jsem dostatek volného času a tak jsem ji opět prodal.

V dobách Amigy se asi těžko plánovala budoucnost v IT, ale jaká byla v téhle době Tvá představa o tom, co budeš dělat.

Je to možná divný, ale já měl celkem jasno. Od chvíle, kdy jsem poprvé viděl 3D program jsem věděl, že to chci dělat. Fascinovala mě představa že mám k dispozici prázdný prostor … a fascinuje dodnes. A když člověk opravdu něco opravdu chce .. :-).

Předpokládám, že jsi mimo nedostatku času docela spokojený, ale z toho nedostatku času vyplývá, máš ještě někdy čas a náladu dělat si nějaké to 3D čistě jen pro radost?

Už strašně dlouho jsem nic takového neudělal a je mi to celkem líto. Naposledy snad obrázek pro svoji babičku. Jsem momentálně pohlcen konzumem. Aby to totiž mělo smysl (třeba jen a pouze pro mě), muselo by to splňovat jistou kvalitativní úroveň (na rozdíl od mnohých komerčních zakázek), kterou bych cejtil jako minimální a to chce poměrně hodně času. Snad se k tomu ještě někdy dostanu a pokud bude ještě invence, určitě něco udělám.

Máš rád pěkná auta, je teď nějaké v dohledu, které by si rád?

Jsem se svým autem naprosto spokojen .. a které bych rád? … hmm .. krásná představa. M3 E46! :-)

Kdysi si, pokud vím, pracoval také v Lightwave. Tuším, že asi už nemáš aktuální srovnání, ale co bylo tím impulzem, že jsi přešel čistě k CINEMĚ?

To je pravda a aktuální srovnání opravdu nemám. Mám pouze jistou představu jak na tom je. S Lightwave jsem koketoval už v dobách Amigy, ale nakonec jsem dal přednost Imagine. Ani nevím přesně proč, snad kvůli snazší komunikaci s vývojáři a taky díky tomu, že jsem ho znal o dost lépe než Lightvawe. Rozhodovala nakonec i cena. V době přechodu na PC jsem stál před rozhodnutím, který software vybrat. Imagine nebyla ta správná volba a já se tomu chtěl věnovat plně profesionálně. 3DS MAX se mi vůbec nelíbil, přišel mi strašně technickej a i když je to jistě výbornej nástroj, není to nic pro mě. Lightwave byl o dost přijatelnější, ale ani to nebylo ono. Mayu jsem zavrhnul kvůli její ceně. V té době se navíc dala většina renderů poznat z jakého software pochází a já hledal něco nového - jiného. To se snažím ostatně i v jiných oblastech svého konání. Maxon jsem znal ještě z Amigy a tak jsem se rozhodl jim věřit že jdou správnou cestou. Myslím, že to bylo správný rozhodnutí a já s povděkem sledoval jak dohání své konkurenty. Dnes jsem naprosto spokojen se stavem v jakým se Cinema nachází.

Stále v CINEMĚ děláš a tak je asi zbytečná otázka, zda si s ní spokojený, ale není někdy chvíle, kdy si říkáš "proč"? Tedy co tě na CINEMĚ štve. Jestli něco takového je?

Ano, jsem spokojený a ano, občas říkám "proč"? Mám velký štěstí, že své proč mohu říkat na místech, kde je trošku víc slyšet a kde se mi často dostane vysvětlení nebo pochopení. Mluvím samozřejmě o skvělý partě betatesterů a lidí z Maxonu samotného. Je to naprosto fantastická parta a myslím, že ji nelze najít u žádného jiného developera, i když přímou zkušenost nemám. Některé nedostatky jsou už vyřešeny pomocí pluginů - například vynikající Visual Selector od Paula Everetta je jeden z naprosto klíčových pluginů, bez kterých si neumím svoji práci vůbec představit. Paul prostě přesně ví co je potřeba :-). Když bych ale měl říct jednu věc za všechny, která mě pořád trošku trápí, asi bych mluvil o "restriktoru klíčových snímků" v kombinaci s možností ukládat klíčové snímky vybraných objektů příslušného snímku na disk, nebo podobných dílčích věcech ulehčujících character animaci. Ano, lze použít P2P (nástroj Pose2Pose modulu MOCCA, poznámka redaktora), ale moje představa o je trošku jiná.


A co se Ti naopak líbí?

Líbí se mi celá Cinema :-)... SoftIK, Sketch and Toon, rychlý rendering, NetRender, BP2 atd. Dá se říct že se mi líbí filozofie modulární Cinemy a nemá smysl tu všechno vyjmenovávat.

Asi nemůžeš prozradit dění v zákulisí, ale možná by si alespoň mohl nastínit cestu, kam se bude vývoj ubírat. Tedy jestli tyto informace máš.

Informace mám ale opravdu je nechci a nemohu bez výslovného povolení zveřejňovat. Nikdy jsem to neudělal a ani neudělám. V každým případě ale Maxon nespí !! :-)

Pamatuji se, že si se kdysi zmínil o tom, že by Tě Tví zadavatelé zpoza velké louže rádi viděli fyzicky po svém boku. Přišel si mi tehdy docela nerozhodný, na jedné straně zázemí, které si tady u nás asi může dovolit jen málokdo, na druhém rodina, dcera atd. Jak si se vlastně rozhodl?

S nerozhodností občas skutečně bojuji :-). Stále to není naštěstí úplně aktuální a tím se oddaluje i nutnost udělat zásadní rozhodnutí. Faktem je, že taková nabídka existuje. Uvidíme - čas ukáže.

Jsi v oboru úspěšný a tak Ti občas asi docházejí do diskuze dost triviální dotazy typu "jak udělat kouli"? Kdyby si měl říci co je základním kamenem studia 3D, co by si "vypíchnul"?

Opravdu nevím jestli jsem v oboru úspěšný i když mě samozřejmě těší, pokud si to někdo upřímně myslí. Jsem v podstatě dost ješitnej :-). Triviální dotazy mi nevadí, občas mi ale vadí lenost tazatele sám aktivně příslušnou informaci vyhledat, když je k dispozici. To se ovšem naštěstí nestává příliš často. Pokud vím a mám čas, rád odpovím. Co bych řekl, že je základním kamenem práce v 3D? Myslím, že to je komplex fantazie, jistého výtvarného názoru, kus herectví ( při character animacích ) atd. Technická znalost software z nikoho slušného 3D grafika, nebo dokonce animátora, rozhodně neudělá. Ale to je tuším známá věc.

Potkal si v poslední době nějaké 3D dílko, které Tě vážně "vzalo"? A pokud možno takové, které by nebylo Tvoje :-).

Hehe.. myslím že se mi nikdy nestalo, aby mne vážně vzala moje vlastní práce. Je fakt, že mi občas dělá velkou radost, když se mi něco podaří (nebo alespoň mám ten pocit), ale nikdy mě to vážně "nevzalo". Je to primárně o radosti z procesu tvorby. O "duši", kterou je možný vtisknout postavě atp. Vždy vím, že to mohlo být lepší, kde jsem nebyl zcela důslednej atd. To ale přece každý dobře zná. Velmi se mi líbí práce například Naama, Bruna Simoese, Carlese Pilese a jiných. Musel bych jich jmenovat opravdu celou řadu a vždy žasnu jakým citem a talentem disponují. Motivuje mě to.

Možná trochu drsný dotaz k závěru, co plánuješ (v pracovní oblasti) řekněme za 20 let?

Nevím co bude zítra .. snad se mi podaří dělat to, co mě baví a těší :-).

Lopolo

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  

Přihlášení uživatele